Hayatın değil yaşamanın anlamını arıyorum

Yasin Bulat
2 min readAug 6, 2023

--

Herhangi bir şeyin anlamı olabilmesi için bir kavram olarak hakikatin var olması gerektiği önermesinden yola çıkarak, anlam arayışım hakikat ya da kesinlik kavramını aramakla başladı. En çok güvenilen doğrular, temel matematik veya fizik kanunları, yalnızca aynı taraftan baktığımızda (bakmaya teslim olduğumuzda) doğrudur. İki artı iki ancak kolektif akıl bu konuda hemfikir olduğunda dörde eşittir.

Tüm doğrular ve kesinlikler hakkında belirsiz, güvenilmez bir bakış açısıyla arayışım çıkmaza girmişti. Bu çerçevede, yaşamın anlamına erişilemezdi çünkü yaşamın bir anlamı olabilmesi için onu tanımlayacak sarsılmaz kavramlara sahip olması gerekiyordu. Nihilizm, güçlü bir şüphecilikle desteklenerek yıkım getirdi. Anlamın yokluğu nedeniyle hiçbir şeyin de olamayacağı kavramı, en basit nefes alma eyleminin bile anlamsız olduğu anlamına geliyordu. Bu tür düşüncelerin neden olduğu umutsuzluk yeni bir arayışı başlattı: hiçliğin ezici gücüne karşı her önemsiz şeyin neden hala yaşadığına dair bir kavram arayışı.

Her şey ve herkes kaos içindeydi ve hala da öyle. Her belirsizlik diğerini daha karanlık hissettiriyor ama hiçbir şey durmuyordu. Anlam, her şeyi başlatan o ölçüt değildi. Matematik uydurma olsa da ya da yasalar sadece belirli durumlarda geçerli olsa da, hayal edilebilirin ötesinde olanı başarabildik. Kuantum fiziği söz konusu olduğunda, maddenin belirsizliği onun kesin haliydi. Anlamsız şeyler olan bizler, hala herhangi bir töz ya da her şeye karar veren kolektif bir zihinden habersizdik, ancak anlamsız şeyler, süreç içinde değiştirdikleri kolektif zihin için anlam yaratmanın orta noktasındaydı. Absürdist düşünce hayatımı kurtarıyordu. Anlam artık intiharı önleyen bir yaşam başlangıcı değildi, anlam benim aktif bir katılımcısı olduğum bir süreçti. Yeni bir arayışa başlamama yardımcı olacak heyecan doğdu: Karar verici asi olarak ben, kolektifin üzerindeki kişisel zihni değiştirmek için süreçte nasıl aktif olarak yer alabilirdim?

Algı, çoğunlukla, kolektif zihni ve gerçekleri değiştirmekten sorumlu olduğu için anlamın gerçek kaynağıydı. Her şeyin saniyeler içinde çökeceği düşüncesinin eziciliği yüzünden, o anda hareket etmeye başlamıştım. Kişisel zihin, deneyimlediğim belirli bir anın yaratıcısıydı ve bu da yalnızca o anın saçmalığına karşı isyan edebileceğim anlamına geliyordu. Anı deneyimleyen kişisel zihnin kontrolünü ele geçirmek için bilinçli farkındalığı yaşamayı denedim. Farkındalıkla ilgili fikir şuydu: Kişisel zihnimde olup bitenlerin farkında olabilirsem, görüşümü bulandıracak önyargılar olmadan anı da fark edebilirdim. Belirsizlikleri keşfetmemi sağlayacak bilinçli farkındalık ritüelleri, sürecin nedenini ve nasılını anlamama yardımcı olması bakımından bana yardımcı olacaktı.

Artık hayatın anlamı konusunda eminim? Başlangıçta anlamı, yaşamı başlatan ve ayakta durmak için bir zemine ihtiyaç duyan bir düğme olarak düşünmüştüm, ancak şimdi yapma eyleminin düğme olduğunu ve anlamın yalnızca bir dürtü olduğunu düşünüyorum. Ayrıca, önermem kesinlik ve hakikatin statik durumlar olduğu anlamında yanlıştı. Anlam, yanlışlanan her hakikatle birlikte değişir ve çelişkili kesinlikler eşzamanlı olarak bir arada var olabilir.

--

--

Yasin Bulat

Birçok genç gibi, ben de hayatımı kurmaya çalışırken oradan oraya koşuyorum. Bu durmaz çabalarımdan öğrendiklerimi yazarak yaşadıklarımı çözümlemek istiyorum.